Gebruikersavatar
NieuwRetroGamer
Berichten: 21
Lid geworden op: 22 jan 2022, 16:18
x 12
x 7

Moderne voeding werkt niet met oude computer

  • Citeer
  • Login om te leuk te vinden

Hallo :)
Ik heb de be quit! SFX POWER 3 300W voor mijn computer gekocht. Het moederbord is een Gigabyte GA-6ZMA met een simpele 400MHz Celeron.
De vorige voeding die defect was gegaan had op alle fronten minder ampère op de 12v, 5v en 3.3V lijnen

De computer is 1 keer opgestart met de nieuwe voeding, maar daarna wilde hij niet meer opstarten.
Met een oude voeding wilt hij nog wel opstarten. En de nieuwe voeding werkt ook gewoon op andere (modernere) moederborden.

Zou dit gewoon stom toeval zijn dat deze combinatie niet werkt, of heeft iemand dit wel meer meegemaakt? :roll:
IMG_20220209_155304_HDR.jpg
IMG_20220209_155304_HDR.jpg (3.89 MiB) 1390 keer bekeken
IMG_20220209_155300_HDR.jpg
IMG_20220209_155300_HDR.jpg (2.73 MiB) 1390 keer bekeken
Altijd bezig :)
Gebruikersavatar
Dennis
Hoofdredactie
Hoofdredactie
Berichten: 19
Lid geworden op: 18 nov 2021, 08:20
Locatie: Zuid-Holland
x 9
x 8
Contacteer: Website

Re: Moderne voeding werkt niet met oude computer

  • Citeer
  • Login om te leuk te vinden

Zou de pinout van de oude voeding mss anders zijn als bij een moderne goeding? Als ik google vind ik dat de oude pc’s andere voedingen nodig hebben. Of dat je moet converteren.

Ik denk niet dat een sfx voeding kan op oude moederborden.de ampere’s zijn max currents dus die hoeven er niet door te gaan. Als de pc er niet om vraagt.
Gebruikersavatar
NieuwRetroGamer
Berichten: 21
Lid geworden op: 22 jan 2022, 16:18
x 12
x 7

Re: Moderne voeding werkt niet met oude computer

  • Citeer
  • Login om te leuk te vinden

In dit geval had hij een 20+4 ATX stekker. Dus kon ik er 20 van maken door de 4 los te maken. Verder had ik hem wel op een Asrock QC5000m-ITX/PH getest. En daar werkte hij. Daarnaast heb ik het ook op een oude Syntax SV400 (socket A) bord getest, en die werkte ook gewoon met deze voeding. Die is 1 generatie nieuwer, maar heeft ook alleen een 20 pin ATX aansluiting.

Misschien hebben ze inderdaad iets veranderd in de pinout. de slot1 borden waren de eerste die de nieuwe ATX standaard gebruikte.
SFX voeding zijn compatibel en elektrisch hetzelfde op 1 ding na
the only electrical difference is that the SFX specifications do not require the −5 V rail. Since −5 V is required only by some ISA-bus expansion cards, this is not an issue with modern hardware and decreases productions costs. As a result, ATX pin 20, which carried −5 V, is absent in current power supplies; it was optional in ATX and ATX12V version 1.2 and deleted as of ATX version 1.3.
Toevallig zat daar een ISA slot in. en het socket A moederbord die ik had getest, had die niet. misschien maakt toevallig het opstart circuit in het Gigabyte bord er gebruik van.
Altijd bezig :)
Gebruikersavatar
NieuwRetroGamer
Berichten: 21
Lid geworden op: 22 jan 2022, 16:18
x 12
x 7

Re: Moderne voeding werkt niet met oude computer

  • Citeer
  • Login om te leuk te vinden

Ik zit nu te kijken, en de oude voeding had ook geen -5v. Dan valt dat weer af.
Het gekke was ook dat hij het 1 keer deed met de nieuwe voeding. En dat hij geen 2e keer wilde opstarten. :|
Altijd bezig :)
Gebruikersavatar
MSDOS Retro
Berichten: 40
Lid geworden op: 15 dec 2021, 21:39
x 4
x 9

Re: Moderne voeding werkt niet met oude computer

  • Citeer
  • Login om te leuk te vinden

Ik snap die tabellen nooit hoor, maar ik zie dat 3.3v en 5v combined 85 watt leveren?
Wat als 5v al teveel vraagt?
Dan zou er te weinig voor 3.3v zijn toch? Of zie ik dat verkeerd?
Gebruikersavatar
NieuwRetroGamer
Berichten: 21
Lid geworden op: 22 jan 2022, 16:18
x 12
x 7

Re: Moderne voeding werkt niet met oude computer

  • Citeer
  • Login om te leuk te vinden

Ik denk dat je dat correct heb. En dat een moderne voeding daar flexibeler in is.
Maar als de oude voeding volledig belast zou worden, dan kom je met 5V en 3,3V op 83 watt. Dan heeft de moderne voeding genoeg vermogen.
Ik kan verder niks bedenken dan een ongelukkig combinatie. Al zou alles wel een verklaring moeten hebben. Hij is al retour gegaan. Ik wacht op het geld, en neem een ander merk.
Altijd bezig :)
Gebruikersavatar
MSDOS Retro
Berichten: 40
Lid geworden op: 15 dec 2021, 21:39
x 4
x 9

Re: Moderne voeding werkt niet met oude computer

  • Citeer
  • Login om te leuk te vinden

Welke wil je gaan halen?
Gebruikersavatar
NieuwRetroGamer
Berichten: 21
Lid geworden op: 22 jan 2022, 16:18
x 12
x 7

Re: Moderne voeding werkt niet met oude computer

  • Citeer
  • Login om te leuk te vinden

Deze, Sharkoon Silent Storm 450 Watt. Het is wel echt dik overkill voor deze computer. De originele was 145 Watt :lol:
https://en.sharkoon.com/product/SilStorSFXBronze
https://en.sharkoon.com/product/SilStorSFXBronze#specs
Ik wacht nog steeds op het geld van de vorige voeding. En dan ga ik deze kopen. Hij heeft alles wat ik nodig heb. 2 molex en een floppy kabel. En hij heeft beveiliging voor van alles.
Altijd bezig :)

Terug naar “Tech support”